Aluminium jest trzecim co do ilości występowania pierwiastkiem na kuli ziemskiej zaraz za tlenem i krzemem. Jednak rola tego najszerzej rozpowszechnionego metalu stosunkowo niedawno, bo dopiero około 200 lat temu, nabrała większego znaczenia.
Na pewnym etapie historii aluminium było bardziej cenione niż złoto.
Podczas jednego z bankietów zorganizowanych przez Karola Ludwika Napoleona Bonapartego znanego jako Napoleon III (prezydent Francji w latach 1848-1852), honorowi goście otrzymali swoje posiłki na zdobionych aluminiowych zastawach, podczas gdy reszcie biesiadników wystarczyć musiały jedynie złote.
W dzisiejszych czasach surowiec pod względem wykorzystania znajduje się na drugim miejscu wśród metali i ustępuje miejsca jedynie stali. Odznacza się małą gęstością, dobrymi własnościami mechanicznymi, odpornością na korozję, dobrym przewodnictwem cieplnym. W czystej formie jest krucha i łamliwa, jednak jej wszechstronność wynika z wyjątkowej właściwości, jaką jest stosunkowa łatwość tworzenia różnego rodzaju stopów powszechnie używanych we wszystkich gałęziach gospodarki. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, iż aluminium znajdziemy zaczynając od puszek do napojów a kończąc na częściach statków kosmicznych.
Głównymi ośrodkami handlu tym surowcem są London Metal Exchange (LME), Tokyo Commodity Exchange (TOCOM), Shanghai Futures Exchange (SHFE) oraz New York Mercantile Exchange (NYMEX).
Produkcja aluminium odbywa się w procesie obróbki boksytu - ilastej skały osadowej składającej się głównie z wodorotlenków glinu, występującej przeważnie na obszarach leżących w klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Na świecie dominują trzy wielkie koncerny wytwarzające ten surowiec, są to Alcoa (Stany Zjednoczone), Alcan (Kanada) i norweskie Hydro. W podziale na kraje, produkcja aluminium kształtuje się następująco:
Chiny | 8700 |
Rosja | 3720 |
Kanada | 3000 |
USA | 2300 |
Australia | 1900 |
Brazylia | 1600 |
Norwegia | 1360 |
Indie | 1000 |
RPA | 980 |
Bahrajn | 830 |
ZEA | 770 |
Wenezuela | 615 |
Mozambik | 560 |
Niemcy | 530 |
Pozostałe kraje | 5340 |
RAZEM | 33100 |
Innym niezwykle rozpowszechnionym sposobem pozyskiwania aluminium jest recycling złomu. Metoda ta nabiera większego znaczenia, gdy zdamy sobie sprawę, że pozwala ona na oszczędność rzędu 95% energii, jaka musiałaby być użyta do pozyskania takiej samej ilości metalu w tradycyjny sposób, bez straty na jego jakości. Szacuje się, że przetworzony ze złomu surowiec stanowi ponad 30% znajdującego się obrocie aluminium. Najpopularniejszymi produktami z jakich odzyskuje się metal są bez wątpienia puszki.
Dzięki swoim właściwościom, aluminium znalazło zastosowanie nie tylko w produkcji prostych domowych urządzeń (otwieraczy, garnków) czy opakowań (folii, puszek, itp.), ale również w dziedzinach wymagających większego zaangażowania technicznego.
Jedną z najpopularniejszych gałęzi gospodarki gdzie szeroko wykorzystuje się ten metal jest przemysł transportowy. W procesie tłoczenia powstają profile charakteryzujące się o 50% mniejszym ciężarem niż elementy stalowe, większą wytrzymałością i odpornością na odkształcenia. Przeciętny samochód osobowy w swej konstrukcji zawiera około 150 kg aluminium a obecnie wytwarzane jednostki napędowe składają się n niego w około 50%.
Surowiec ten jest również szeroko stosowany przy produkcji zarówno samolotów, statków jak i pojazdów kosmicznych ze względu na swoją wytrzymałość i niewielką wagę. Wiedzieli już o tym bracia Wright, umieszczając w swoim samolocie silnik zawierający aluminiowe elementy.
#=#
Obecnie ponad 25% produkcji metalu wykorzystywana jest w budownictwie. W procesie tłoczenia powstają ramy okien, drzwi, prefabrykowane elementy konstrukcyjne, elementy fasad, pręty, rury, druty.
Innymi produktami zawierającymi omawiany metal są przewody elektryczne, elektronika (układy chłodzenia tranzystorów i procesorów, płyty CD, DVD), zegarki, farby antykorozyjne, materiały wybuchowe, a także paliwo rakietowe stosowane do napędzania rakiet i statków kosmicznych. Nawet przemysł spożywczy znalazł zastosowanie dla tego niezwykłego surowca, jest on bowiem stosowany jako srebrny barwnik przy dekoracji ciast i tortów.
Zakładając kontynuację wzrostu popytu jaka miała miejsce do tej pory, należy oczekiwać dalszych wzrostów cen aluminium. Zwyżka cen trwająca od pierwszego kwartału 2003 roku, kiedy to za tonę surowca kształtował się na poziomie 1370 dolarów za tonę, zakończyła się gwałtownym wzrostem w drugim kwartale 2006 roku, by w szczytowym punkcie osiągnąć wartość 3270 dolarów. Po okresie spadków i konsolidacji trwającej niemal rok, kurs powrócił do dolnej linii trendu wzrostowego wyznaczonego kwotą 2400 dolarów za tonę.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 (P) | 2009(P) | |
Chiny | 7119 | 8648 | 10617 | 11802 | 12859 |
UE | 6826 | 7150 | 7481 | 7626 | 7735 |
USA | 6142 | 6143 | 6195 | 6279 | 6485 |
Japonia | 2239 | 2252 | 2365 | 2413 | 2453 |
Rosja | 1113 | 1150 | 1251 | 1356 | 1399 |
Korea Południowa | 1182 | 1214 | 1323 | 1369 | 1412 |
Indie | 958 | 1090 | 1246 | 1355 | 1455 |
Kanada | 218 | 847 | 889 | 908 | 921 |
Brazylia | 763 | 773 | 851 | 893 | 932 |
Pozostałe kraje | 4454 | 4790 | 5103 | 5329 | 5575 |
RAZEM | 31614 | 34057 | 37322 | 39299 | 41225 |
procentowa zmiana | - | 7,7 | 9,6 | 5,3 | 4,9 |
Największego wzrostu spodziewać się można w przemyśle transportowym, który ma się rozwijać w tempie 5,2% rocznie. W najbliższych dziesięciu latach szacuje się dwukrotny wzrost udziału tego metalu w produkcji samochodów osobowych. Duża rolę w zwiększeniu popytu na aluminium bez wątpienia będzie miał również wzrost wydatków na dobra konsumpcyjne w gęsto zaludnionych krajach azjatyckich (szacunkowo 3,5% rocznie).
Zdaniem Pierra Arsenaulta vice dyrektora Alcan za dziesięć lat aluminium pochodzące z Chin stanowić będzie 50% światowej produkcji tego metalu.
Zobacz również:
Logowanie | Credits | Zastrzeżenia
i odpowiedzialność | Polityka
prywatności
© 2007 Inwestycje Alternatywne Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. |