Aluminium

Aluminium jest trzecim co do ilości występowania pierwiastkiem na kuli ziemskiej zaraz za tlenem i krzemem. Jednak rola tego najszerzej rozpowszechnionego metalu stosunkowo niedawno, bo dopiero około 200 lat temu, nabrała większego znaczenia.
Na pewnym etapie historii aluminium było bardziej cenione niż złoto.
Podczas jednego z bankietów zorganizowanych przez Karola Ludwika Napoleona Bonapartego znanego jako Napoleon III (prezydent Francji w latach 1848-1852), honorowi goście otrzymali swoje posiłki na zdobionych aluminiowych zastawach, podczas gdy reszcie biesiadników wystarczyć musiały jedynie złote.

W dzisiejszych czasach surowiec pod względem wykorzystania znajduje się na drugim miejscu wśród metali i ustępuje miejsca jedynie stali. Odznacza się małą gęstością, dobrymi własnościami mechanicznymi, odpornością na korozję, dobrym przewodnictwem cieplnym. W czystej formie jest krucha i łamliwa, jednak jej wszechstronność wynika z wyjątkowej właściwości, jaką jest stosunkowa łatwość tworzenia różnego rodzaju stopów powszechnie używanych we wszystkich gałęziach gospodarki. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, iż aluminium znajdziemy zaczynając od puszek do napojów a kończąc na częściach statków kosmicznych.

Głównymi ośrodkami handlu tym surowcem są London Metal Exchange (LME), Tokyo Commodity Exchange (TOCOM), Shanghai Futures Exchange (SHFE) oraz New York Mercantile Exchange (NYMEX).

Produkcja aluminium odbywa się w procesie obróbki boksytu - ilastej skały osadowej składającej się głównie z wodorotlenków glinu, występującej przeważnie na obszarach leżących w klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Na świecie dominują trzy wielkie koncerny wytwarzające ten surowiec, są to Alcoa (Stany Zjednoczone), Alcan (Kanada) i norweskie Hydro. W podziale na kraje, produkcja aluminium kształtuje się następująco:

Chiny 8700
Rosja 3720
Kanada 3000
USA 2300
Australia 1900
Brazylia 1600
Norwegia 1360
Indie 1000
RPA 980
Bahrajn 830
ZEA 770
Wenezuela 615
Mozambik 560
Niemcy 530
Pozostałe kraje 5340
RAZEM 33100
Światowa produkcja aluminium w 2006 r. (w tys. ton)
źródło U.S. Geological Survey, http://www.usgs.gov



Innym niezwykle rozpowszechnionym sposobem pozyskiwania aluminium jest recycling złomu. Metoda ta nabiera większego znaczenia, gdy zdamy sobie sprawę, że pozwala ona na oszczędność rzędu 95% energii, jaka musiałaby być użyta do pozyskania takiej samej ilości metalu w tradycyjny sposób, bez straty na jego jakości. Szacuje się, że przetworzony ze złomu surowiec stanowi ponad 30% znajdującego się obrocie aluminium. Najpopularniejszymi produktami z jakich odzyskuje się metal są bez wątpienia puszki.

Dzięki swoim właściwościom, aluminium znalazło zastosowanie nie tylko w produkcji prostych domowych urządzeń (otwieraczy, garnków) czy opakowań (folii, puszek, itp.), ale również w dziedzinach wymagających większego zaangażowania technicznego.
Jedną z najpopularniejszych gałęzi gospodarki gdzie szeroko wykorzystuje się ten metal jest przemysł transportowy. W procesie tłoczenia powstają profile charakteryzujące się o 50% mniejszym ciężarem niż elementy stalowe, większą wytrzymałością i odpornością na odkształcenia. Przeciętny samochód osobowy w swej konstrukcji zawiera około 150 kg aluminium a obecnie wytwarzane jednostki napędowe składają się n niego w około 50%.
Surowiec ten jest również szeroko stosowany przy produkcji zarówno samolotów, statków jak i pojazdów kosmicznych ze względu na swoją wytrzymałość i niewielką wagę. Wiedzieli już o tym bracia Wright, umieszczając w swoim samolocie silnik zawierający aluminiowe elementy.
#=#
Obecnie ponad 25% produkcji metalu wykorzystywana jest w budownictwie. W procesie tłoczenia powstają ramy okien, drzwi, prefabrykowane elementy konstrukcyjne, elementy fasad, pręty, rury, druty.

Innymi produktami zawierającymi omawiany metal są przewody elektryczne, elektronika (układy chłodzenia tranzystorów i procesorów, płyty CD, DVD), zegarki, farby antykorozyjne, materiały wybuchowe, a także paliwo rakietowe stosowane do napędzania rakiet i statków kosmicznych. Nawet przemysł spożywczy znalazł zastosowanie dla tego niezwykłego surowca, jest on bowiem stosowany jako srebrny barwnik przy dekoracji ciast i tortów.

Zakładając kontynuację wzrostu popytu jaka miała miejsce do tej pory, należy oczekiwać dalszych wzrostów cen aluminium. Zwyżka cen trwająca od pierwszego kwartału 2003 roku, kiedy to za tonę surowca kształtował się na poziomie 1370 dolarów za tonę, zakończyła się gwałtownym wzrostem w drugim kwartale 2006 roku, by w szczytowym punkcie osiągnąć wartość 3270 dolarów. Po okresie spadków i konsolidacji trwającej niemal rok, kurs powrócił do dolnej linii trendu wzrostowego wyznaczonego kwotą 2400 dolarów za tonę.

Konsumpcja aluminium w kolejnych latach (tys. ton)
  2005 2006 2007 2008 (P) 2009(P)
Chiny 7119 8648 10617 11802 12859
UE 6826 7150 7481 7626 7735
USA 6142 6143 6195 6279 6485
Japonia 2239 2252 2365 2413 2453
Rosja 1113 1150 1251 1356 1399
Korea Południowa 1182 1214 1323 1369 1412
Indie 958 1090 1246 1355 1455
Kanada 218 847 889 908 921
Brazylia 763 773 851 893 932
Pozostałe kraje 4454 4790 5103 5329 5575
RAZEM 31614 34057 37322 39299 41225
procentowa zmiana - 7,7 9,6 5,3 4,9
źródło:http://www.evd.nl




Największego wzrostu spodziewać się można w przemyśle transportowym, który ma się rozwijać w tempie 5,2% rocznie. W najbliższych dziesięciu latach szacuje się dwukrotny wzrost udziału tego metalu w produkcji samochodów osobowych. Duża rolę w zwiększeniu popytu na aluminium bez wątpienia będzie miał również wzrost wydatków na dobra konsumpcyjne w gęsto zaludnionych krajach azjatyckich (szacunkowo 3,5% rocznie).

Zdaniem Pierra Arsenaulta vice dyrektora Alcan za dziesięć lat aluminium pochodzące z Chin stanowić będzie 50% światowej produkcji tego metalu.

Zobacz również:

miedź

ołów

nikiel

kobalt

cynk

cyna

pallad

metale szlachetne

surowce energetyczne

surowce rolne


www.InwestycjeAlternatywne.pl
Profesjonalne statystyki www CAOgroupRedShoes