Obligacje przedsiębiorstw

Obligacje przedsiębiorstw w swojej konstrukcji nie różnią się od zwykłych obligacji. Różnica polega na emitencie. Obligacje przedsiębiorstw mogą być emitowane przez przedsiębiorstwa i instytucje w celu pozyskania kapitału. Organizatorem rynku obligacji przedsiębiorstw są banki i instytucje finansowe, które z jednej strony ustalają warunki emisji z emitentem, a z drugiej poszukują nabywców takich obligacji. Obligacje przedsiębiorstw gwarantują najczęściej wyższą niż tradycyjne obligacje rentowność. Dzieje się tak dlatego, iż reputacja finansowa przedsiębiorstw jest w większości gorsza niż banków i w związku z tym obligacje te posiadając wyższą rentowność mogą znaleźć nabywców. W przypadku inwestycji w tego typu instrumenty należy kierować się swoim stosunkiem do ryzyka inwestycji. Tutaj bowiem dość transparentnie ukazywany jest apetyt poszczególnego przedsiębiorstwa na pieniądze pochodzące z emisji. Oczywiście im on większy, tym rentowność (która dla inwestora jest przychodem, a dla emitenta kosztem) obligacji wyższa. Należy jednakże pamiętać, iż w przypadku np. upadłości emitenta, inwestor może pozostać z obligacją wartą 0, a więc może stracić wszystkie zainwestowane środki. Inne nazwy dla obligacji przedsiębiorstw to:

Obligacje tego typu są najczęściej stałokuponowe.

Przykład

Inwestor kupuje obligacje roczne firmy ABC za cenę 100 zł za 100 zł nominału, na łączną kwotę 1.000.000 zł. W dacie zapadalności firma ABC wykupuje obligację i inwestor otrzymuje kwotę 100 zł za każde 100 zł nominału oraz kupon w wysokości 9,00% p.a.. Na rachunek inwestora trafia więc 1.090.000 zł.

Wycena

Cena obligacji danego przedsiębiorstwa powstaje w drodze negocjacji na linii przedsiębiorstwo – organizator emisji i jest w głównej mierze uzależniona od oceny wiarygodności kredytowej tegoż przedsiębiorstwa przez organizatora emisji. Rentowność obligacji będzie tym wyższa im słabsza kondycja finansowa emitenta.

Zalety

Wady